VALIKKO
20.11.2018 21:20

Ajatuksia päiväkodin arjesta blogin kautta & kirjaesittely: Varhaiserityiskasvatus

Kaupallinen yhteistyö: PS-kustannus

Tämä on aihe, jonka kirjoittamista olen pohtinut jo jonkin aikaa. Olen kirjoittanut aiheesta myös useamman luonnoksen, mutta jättänyt tekstit kuitenkin julkaisematta. Vaikka kirjoittelen täällä blogin puolella paljon vinkkejä päiväkotityöhöni liittyen, en ole aiemmin julkaissut syvällisempää pohdintaa siitä, miksi kirjoitan aiheesta.

Sain aiemmin syksyllä PS-kustannukselta luettavaksi hienon teoksen, nimeltään Varhaiserityiskasvatus, joka sopii mielestäni yhteen tämän ajatustulvan kanssa. Tällä kertaa siis esittelen teoksen vähän eri tavalla. Kirjan ovat koonneet Päivi Pihlaja Riitta Viitala, jotka molemmat ovat mm. erityisopettajia.

Työskentely päiväkodissa

Jokainen blogiani lukenut tietää, että olen päiväkodin lastenhoitaja. Jokainen läheiseni tietää, että nautin työstäni suunnattomasti. Mutta monet eivät tiedä, mitä kaikkea työ minulle antaa tai miksi jaksan kirjoittaa siitä blogiin myös vapaa-ajallani.

Ajatus päiväkotimaailman tuomisesta blogin puolelle lähti, kun valmistuin ja aloitin työt päiväkodissa. Ennenkuin aloin työskennellä päiväkodissa, olin monta vuotta lastenhoitajana erilaisten perheiden kodeissa. Uutena työntekijänä päiväkodissa halusin osoittaa tiimilleni arvoni, etsien paljon erilaisia ideoita ja vinkkejä netistä sekä kirjoista. Vaikka netti onkin pullollaan kuvia askartelutöistä ja ideoita toimintaan, jäin silti kaipaamaan jotain.

Minulla on valtavasti ideoita, sekä kiinnostusta kehittää taitojani. Teen mielelläni uusia juttuja, otan huomioon sesongin ja ajankohtaiset tapahtumat. Haluan myös jakaa hyväksi kokemiani ideoita, menetelmiä ja tekniikoita. Siksi kirjoitan työstäni niin paljon blogissa. Toivon, että myös joku toinen voi hyötyä löytämistäni tai keksimistäni ideoita.

”Lapsen vahvuuksien huomioiminen on ensiarvoisen tärkeää, ja niihin keskittymällä rakennetaan samalla lapselle myönteistä kuvaa itsestään.”

(Sivu 8, Esipuhe)

Työskentely integroidussa erityisryhmässä on opettanut minulle valtavan paljon. Vaikka olin opiskellut aihetta kahden eri tutkinnon kautta ja töitä hakiessani ensisijainen toiveeni oli integroitu erityisryhmä tai erityisavustajan työ, ovat monet käytännön asiat tulleet silti vähän yllätyksenä. Vaikka minulta löytyi ns ”kirjatietoa” jo jonkin verran, on kuitenkin eri asia nähdä käytännön puoli työstä. Olen oppinut mm. entistä kärsivällisemmäksi, valtavan määrän tukiviittomia, tunnistamaan lapsen tunnetiloja silloin, kun sanoja ei ole ja minulle on konkretisoitunut hyvin se, miten erilaisten tuen tarpeiden yhteisvaikutus saattaa näyttäytyä.

Erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentely on saanut minut kiinnostumaan uusista aiheista, kuten tukiviittomista, kuvakommunikaatiosta, aistiherkkyydestä ja sitä tukevista menetelmistä. Minua kiinnostaisi kovasti joskus tulevaisuudessa opiskella puheterapeutiksi tai varhaiskasvatuksen erityisopettajaksi. Tässä kohtaa kuvioihin astuu tuo saamani teos, Varhaiserityiskasvatus. Luin kirjan läpi suurella mielenkiinnolla ja suosittelen sitä kaikille erityispedagogiikasta kiinnostuneille.

Varhaiserityiskasvatus

Kirja on koottu todella kattavaksi kokonaisuudeksi. Teos sisältää lukuja, ikään kuin artikkeleita, jotka käsittelevät laajasti aiheita motorisista oppimisvaikeuksista kuulovammaisuuteen. Kaikkein eniten itseäni kiinnostavat juuri nuo aistien yli- ja aliherkkyydet, sekä kielen kehityksen erilaiset viivästymät. Kirja alkaa Päivi Pihlajan ja Riitta Viitalan esipuheella, joiden jälkeen käsitellään varhaiskasvatuksen aiheita kuten tuen prosessit ja lähtökohdat sekä inkluusio. Näiden jälkeisissä luvuissa paneudutaan erilaisiin tuen tarpeisiin.

Jokaisen luvun lopussa on lueteltu tekstin lähteet, tämän lisäksi joidenkin lukujen lopussa on myös lista muusta aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Teoksen lopussa on myös esitelty lyhyesti kaikki 22 kirjoittajaa, joiden tekstejä kirjan sivuilta löytyy.

Oma suosikkilukuni kirjassa oli ehdottomasti Pirjo Korpilahden ja Päivi Pihlajan kirjoittama Puheen ja kielen kehityksen vaikeudet. Luku on todella mielenkiintoinen ja jaoteltu hyvin erilaisiin alaotsikoihin, kuten artikulaatiovaikeus ja dysartria. Luku sisältää myös taulukon, johon on listattu hyvin konkreettisesti kielen kehitykseen liittyviä huolia eri ikätasoilla.

”Hyväksyvä ja turvallinen vuorovaikutus tukee kielellisten taitojen kehittymistä.”

(Sivu 184, Puheen ja kielen kehityksen vaikeudet)

Haluan vielä tähän loppuun korostaa, että koko teksti on puhtaasti omaa pohdintaani ja itsearviointiani, joten olkaa armollisia. Tämän tekstin ajatukset eivät millään tavalla ole sidoksissa työpaikkaani.

Herättikö tämä pohdinta sinussa jotain ajatuksia? Tuliko mieleesi jotain, mitä haluaisit kysyä? Jätäthän kommentin!

Kommentit

  • Ansku

    Arvostan erittäin paljon teitä kaikkia, jotka teette korvaamattoman arvokasta työtä lastemme parissa päivästä toiseen. Joten suuri kiitos työstäsi ja että jaoit tämän postauksen! <3

     1
  • Diiskuneiti

    Ihanaa, että etsit uusia ideoita ja vinkkejä. Siitä tietää, että sinä todella rakastat työtäsi 🙂

     1
  • Jasu

    Teet tosi huikeeta työtä ja susta huokuu se, että rakastat sitä mitä teet ja haluat kehittyä siinä jatkuvasti 🙂 <3

     1
  • Liisa

    Edellisiä kommentoijia kompaten. Minustakin vaikuttaa, että suhtaudut työhösi juuri oikeanlaisella intohimolla.

     1
  • Sonja Suomela

    Todellakin vaikutat rakastavan työtäsi ja on kiva lukea näitä sinun postauksia 🙂

     1
  • Elli Leppiniemi

    Ihanaa kun rakastat työtäsi<3 Teet arvokasta työtä todellakin!

     1

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.