VALIKKO
11.5.2018 10:52

Takaisin matolle

Synnytyksestä on kulunut 10 viikkoa, yllätyksekseni palautuminen on tapahtunut oikein hyvin ja sain pari viikkoa sitten lääkärissä luvan aloittaa liikunnan.
Toki olen tilanteestani johtuen melkeinpä heti synnytyksen jälkeen käynyt päivittäin pitkillä vaunukävelyillä koiran kanssa mikä on edesauttanut ja ollut parasta pohjakunnon palauttamiseen.

Alkuun vauvan pakkaaminen vanuihin, koiran ja vaunukopan asettaminen minikokoiseen hissiin, itkevä vauva sekä huonoina kertoina vielä haukkuva koira testasivat kyllä todella paljon mielen ja hermojen hallintaa. Usein kävelylenkit sisälsivät myös hengitysharjoituksia :). Nyt tämä kaikki menee jo rutiinilla ja käsivoimat kasvavat samaa tahtia kuin vauva.

Hyötyliikunta <3

Paluu matolle ja rakkaiden harrastusten pariin

Poikaystäväni tuli vihdoin takaisin kotiin mikä on mahdollistanut sen, että olen päässyt jo muutamia kertoja kunnon jooga-tunneille lempi opettajieni ohjaukseen. Uskaltauduin pitkän tauon jälkeen myös Twerk-tunnille. Kävi vielä niin ihanasti, että saimme extempore Shalaan viime lauantaina ohjaamaan oman joogaopettajani joka oli tullut Suomeen kouluttamaan uusia joogaohjaajia. Kävin itse  Sadun ohjaajakoulutuksen viitisen vuotta sitten ja hän on se joka alun alkaen sai minut aloittamaan joogapolkuni. Ennen Sadun tunteja kävin vain Bikram-joogassa koska siinä hiki virtasi ja lihakset tekivät kovaa työtä.

Vasta Sadun tunneilla opin ymmärtämään kuinka jooga on paljon muutakin kuin fyysinen harjoitus. Miten jokainen käsittelemätön tunne varastoituu eri sisäelimiin ja miten kohdata näitä pitkään piilossa olleita tunteita. Harjoitus mikä jatkuu myös maton ulkopuolella.

Satu asuu tällä hetkellä Ruotsissa, joten hänen tuntinsa ovat harvinaista herkkua. Siitä olikin vierähtänyt useampi vuosi kun viimeksi olin hänen tunnillaan ollut.

Empty Heart Masterclass

Sadun ohjaaman joogaharjoituksen teemana oli Empty Heart, harjoitus kesti kaksi tuntia ja alkuun omatkin ajatukset harhailivat vaikka ties missä. Sadulla on harvinainen kyky sitoa koko ryhmän energia niin, että pääsee kuitenkin nopeasti irti kaikista turhista ajatuksista ja uppoutuu täysin harjoitukseen. Fyysisen harjoituksen tarkoitus oli ”siivota” kaikki turha kehosta mikä häiritsi sydäntilaa. Harjoitus sisälsi myös vapaata liikettä mikä poikkeaa useista joogaharjoituksista, tehtiin myös tutumpia rintakehän ja lantion avauksia. Lopuksi hiljennyttiin vielä meditaation avulla kuuntelemaan mitä nousi esiin.

Satu on taas kesäkuussa täällä ja ainakin Pranama Kalliossa on mahdollista osallistua hänen tunnilleen!

Satu Tuomela -Embodied Flow™

Oli huikea huomata miten keho joka ei ole tehnyt mitään dynaamista harjoitusta yli puoleen vuoteen, kuitenkin jo tämän yhden pitkän harjoituksen aikana alkoi tuntumaan jo vähän omalta. Aluksi koko vartalo tuntui super tukkoiselta ja jäykältä eikä alaspäin katsova koira löytänyt linjauksia millään. Kuitenkin 100 prosenttisella läsnäololla ja kehoa kuunnellen hengitys löysi ne paikat mitkä tarvitsi huomiota ja tilaa.

Se mistä tunnisti, että tämä harjoitus ei ollu pelkästään hyvä vaan täydellinen, oli olo mikä kehossa oli päivä ja kaksi harjoituksen jälkeen.  Kehon lukkoja ja jumeja oli auennut, mieli oli kirkkaampi/ valoisampi eikä hartiat ja lonkat tuntuneet enää yhtään niin jäykiltä.

Tämä on tunne miten itse koen hyvän ja tehokkaan joogaharjoituksen, se ei ole sellainen missä hiki valuu ja lihakset tulevat kipeeksi. Toki voimakas harjoitus kutsuu välillä, mutta tärkeintä on osata ja oppia kuuntelemaan kehoa ja sen merkkejä mitä se milloinkin kaipaa.

 

Photo: Teemu Moisio/PTB-Creative

Sillä tuntuisi todella olevan merkitystä palautumisen kannalta missä kunnossa oli ennen raskautta. Olin varautunut paljon vaikeampaan ja pidempään palautumiseen sillä raskauden aikana liikkuminen oli omalla kohdalla todella minimaalista joskin olematonta viimeisellä kolmanneksella. Vielä on pitkä matka siihen missä oli ennen raskautta, mutta on kiva aloittaa taas puhtaalta pöydältä ja seurata kehitystä.

 

Namaste! <3

 

 

 

 

 

 

 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.