VALIKKO

Mites se mun hyvinvointi?

Mä uhosin, ja osittain lupasin, itselleni tästä vuodesta ns.hyvinvoinnin vuoden. Halusin itseni voivan paremmin, olevan energisempi sekä saada pudotettua myöskin muutamia kiloja. Pääajatuksena saada into liikkua takaisin sekä ajatella kokonaisvaltaista hyvinvointia. Olen miettinytkin paljon sanoja ”hyvinvoinnin vuosi” – mitä se mulle on? Mulle hyvinvointi tarkoittaa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tietenkin on tärkeää, kuinka hyvinvoivalta taikka tasapainoiselta siellä oman päänsisällä tuntuu. Hyvinvointia voi olla omien ajatuksien esille tuominen, oma henkinen tasapaino sekä onnentuntu. Hyvinvointia on myöskin ravinnolliset seikat, joihin minun erityisesti tulisi kiinnittää huomiota. Aloittaa vaikkapa siitä, että opettelisin syömään riittävästi ja riittävän usein. Nimittäin helposti työarjessa minulta unohtuu syöminen, ja selviän pitkänkin päivän lähes kahvin voimalla. Kahvin voimalla, kahvi joka kuivattaa elimistöäni. Vesipullon mukaanmuistaminen tuntuu olevan liian vaikeaa minulle, jolla voisin tasapainottaa edes kroppani nestetasapainoa.

Kuinka paljon sitä vettä pitää sitten juoda?

Mä muistelin joskus tuttavani kertoneen, ja itsenikin testanneen, että neljä litraa ennen iltapäivän kello neljää pitäisi olla juotuna. Kuulostaako helpolta? Ehkä, jos sijaitsisin wc-tilojen lähettyvillä riittävän usein. Koska työni puolesta vietän pitkiäkin aikoja autossani, tiedän kuinka tuskallista on pidätellä automatkalla taikka juosta vessoissa vähän väliä. Kuitenkin tiedostan, että aivan liian pienellä nestemäärällä päiväni tallaan ja vieläpä mieluiten juon sitä kahvia. Tämä on se asia, joka vaatii minulta muistutusta sekä uuden opettelua varmasti vielä pitkään. Mutta ehkä mä maanantaina yllätän itseni, ja nappaan useamman vesipullon autoon. Sietää sitten olla sellaiset ilmat, ettei ne mun vesipullot jäädy autoon..

IMG_9324

Sitten taas ruokailu hyvinvoinnin kannalta, siinä myös riittää opeteltavaa. Kyllä mä osaan nauttia aamiaisen ennen töihin lähtemistä, mutta lounas venyy liian helposti liian pitkään tai jää kokonaan nauttimatta. Riisipiirakka ja juotava jugurtti, kuinka helppo korvata lounas. Mutta kuinka petollinen, hetken kuluttua on melkoinen makeannälkä. Kun taas söisin kunnon lounaan, ei makeaakaan tekisi yhtälailla mieli. Ja entä ne välipalat, ja muut ruokailut – oliko se niin, että kolmen vai neljän tunnin välein pitäisi syödä? Täytyykö tosiaan mun kaivaa kylmälaukku autoon mukaan, ja harjoitella eväiden mukaan ottamista? Miksi se tuntuukaan niin vaikealta, vaikka kyseessä on yhtäaikaa mun hyvinvointi sekä työssä jaksaminen? Mitä mä sinne pakkaisin, etten kyllästyisi ja olisi riittävästi vaihtelua?

Minusta ei saa millään sellaista ihmistä, joka päivästä ja viikosta toiseen söisi vain rahkaa ja ananasta..

IMG_9314

Hyvinvoinnin vuoteeni kuitenkin kiteytyy voimakkaasti arjessa jaksaminen, oma aika ja liikkuminen. Liikunta on se juttu, joka on ollut minulle intohimona aina. Opiskeluaikoina harrastin paljon esimerkiksi rullaluistelua, olen aina tykännyt vauhdista enkä ole pelännyt hikeä. Mä olen yrittänyt olla keksimättä mitä ihmeellisempiä selityksiä, miksen ennättäisi esimerkiksi salille. Mun esikoinen totesikin tänään, että ”mitä jos teet itsellesi kalenterin, että näinä päivinä sinulla on oma harrastusaika”? Niin, kuulostaa helpolta. Totuus on kuitenkin toinen. Meillä on yksi auto, joka on pääasiassa minun käytössäni kaikki päivät. Oman työpäiväni päätteeksi kuskaan monena päivänä viikossa lapsia harrastuksin, sekä haen mieheni töistä, ja yhtälailla ne lapset pitää kotiinkinpäin kuskata. Töiden päätteeksi ruokahetki on myös tärkeä, ja koiratkin jo pyytää ulos. Omalle harrastuskalenterille ei ole nyt mahdollisuuksia, mutta ehkäpä mä teenkin vain päätöksen että mä käyn salilla sen kolme kertaa viikossa ja piste. Riittää, että maanantain ja sunnuntain välillä mulla on kolme hetkeä harrastaa liikuntaa. Uskon että siitä saan voimaa arkeen, sekä työssäkin jaksamiseen. Ja tietyllä tavalla se voi olla myös tapani purkaa arjen haasteita.

Mä en ole vielä laskettelurinteisiin päässyt, mutta salilla olen kyllä käynyt. Käyntikerrat ovat olleet 1-3 kertaa viikossa, mutta lisäksi olen hyödyntänyt lumenkolauksessa hyötyliikuntaa sekä koirien ulkoilutuksessa olen yrittänyt pidentää lenkkien mittaa. Mä väitän, että ne ensimmäiset kerrat salilla ovat niitä haastavimpia, jo pelkästään fyysisen jaksamisen sekä oman uskalluksen kannalta. Kai sitä kuitenkin pelkää ja arastelee, ”katsooko ne mua”. Silti se uskallus kannattaa, sillä tunnin jälkeen fiilis on niin hyvä! Ja aika pian sitä huomaakin omassa kunnossaan kehityksen, vaikkei vaa-alla vielä näykkään mitään toivottuja muutoksia. Väitän kuitenkin että liikunnan ja ravinnon oikealla tasapainolla, kyllä sillä saadaan niitä oikeanlaisia muutoksia varmasti aikaan. Mutta minun kohdallani, tämä vaatii aikaa ja uuden opettelua. Toiset puhuvat ns. motivaatiosalivaatteista, uusista vaatteista jotka mieluusti pukee päällensä salille lähtiessä – mä olen kääntänyt tämän asian niin, että mieluummin palkitsen itseni sitten kun saan edes pieniä muutoksia aikaan.

IMG_9322

Tammikuu lähenee loppuaan, ja mä olen ihan riittävän tyytyväinen mun yritykseen kohentaa hyvinvointia elämässäni. Jostainhan se on aloitettava, ja alan olemaan taas tietoinen siitä fiiliksestä mikä on tavoitettavissa kunnon salitreenin jälkeen! Ja onko liian aikaista sanoa, että jotenkin mieli tekee uudelleen ja uudelleen salille? Mä olen käynyt ihan salitreenejä tekemässä, sekä tykkään osallistua ryhmäliikuntatunneille. Ehdoton suosikkini on kahvakuulatunnit, joissa hiki virtaa ja pystyy haastamaan itsensä.

Mä väitän että hyvinvoinnissa on tärkeää myös se, että on sinut itsensä kanssa. Kun ei ole hyvässä kunnossa, taikka on tullut kiloja lisää, eikä ole sinut oman peilikuvansa kanssa, niin itsetunto alenee ja se vaikuttaa tavallaan sinne henkiseen puoleen. Ainakin mun kohdalla ei tunnu kovinkaan hyvältä siinä vaiheessa kun housuja jalkaanvetäessä tajuan ettei vetoketju tule menemään kiinni asti..

IMG_9326

Mun hyvinvoinnin vuosi teema on varmasti sellainen elämäntapojen muutosprojekti, jossa opeteltavaa riittää pitkälti eteenpäin. Huomion kiinnittäminen riittävään ravintoon, sekä laadukkaaseen monipuoliseen ravinnonsaamiseen. Yhtälailla huomio vedenjuomiseen. Ja sitten se liikunta, sitä ehdottomasti lisää arjen aikatauluihin mukautuen. Tällä hetkellä mun oma fiilis on energisempi ja iloisempi, kun olen kiinnittänyt huomiota omaan hyvinvointiini. Hyvinvointi, se ei ole mikään itsestäänselvyys vaan monenasian summa. Ja jos mä haluan muuttaa jotain omassa elämässäni, kuka muu sen tekisi kuin minä itse? Jos mä en voi hyvin sisältäpäin, niin tuskin näytän hyvinvoivalta ulkoapäinkään?

Kommentit

  • Anne

    Neljä litraa vettä tuntuu kyllä melkoiselta määrältä, eikö 2-3 litraa osuisi enemmän kohdalleen , näin olen ainakin itse kuullut… Hienoa, että tunnet olosi hyväksi, se on tärkeintä 😉 Valoisaa helmikuuta !

    • Henna

      Kiitos samoin, toivotaan aurinkoa kevääseen!

  • Jenna

    Tosi hyvä postaus ja kivoja ajatuksia sulla hyvinvoinnista.! 🙂
    Toi ruokavalio ja veden riittävä saanti saattaa aluksi tuntua hankalalta, mutta siihen tottuu. Kannattaa vain pitää vesipullo mukana ja juoda sitä pitkin päivää. Helposti saa päivässä riittävästi vettä, mutta 4 litraa on kyllä aivan liikaa. Siis ihan täysin pullosta juotuna. Kyllä ruuastakin vettä saa 🙂
    Ja jos haluat tavoitteellisesti pudottaa painoa ja saada tuloksia salilla,niin ruokavalio on pakko laittaa kuntoon. Eikä se ole niin vaikeaa, kuin luulisi. Aamupala on hyvä olla runsas ja sen muistat nauttia! Mutta lounasta ei kannata korvata millään pienellä välipalalla. Ite kannan aina mukana eväsrasioita ja syön ruokaa 2-3 tunnin välein. Kun siihen tottuu,niin se on ihan arkipäivää. Ja ei ruokavalion tarvitse olla tylsä. ”Pelkkää ananasta ja rahkaa.” Maailmassa on niin paljon hyviä ja terveellisiä ruokia, joista varmasti löydät itsellesi just ne sopivat vaihtoehdot.
    Tsemppiä sulle ja toivottavasti hyvinvointi näkyy sun arjessa 🙂

    • Henna

      Kiitos sun ihanasta kommentista. Mun tarvii ottaa kunnon ryhtiliike, niin varmasti jaksan arjessa paremmin.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.