VALIKKO
28.2.2016 15:57

Kerro kerro kuvastin, ketkä saaavat Oscarin?

Ennustukset kertovat, että kun toinen kuu venyy, rikkaat amerikkalaiset tappelevat kultaisista pysteistä. (Kuva: JUSTIN LANE / EPA)

Taas on se aika vuodesta, kun parhaat palkitaan! Huomattavan laadukkaan elokuvavuoden jälkeen filmimaailman kerma kokoontuu Hollywoodiin kunnioittamaan saavutuksia valkokankaisessa tarinankerronnassa. Kyseessä on 88. seremonia, jota tulee isännöimään koomikko Chris Rock.

Tässä on oma voittajien veikkauslistani, sekä hieman analyysiä ehdokkaista. Ikäväkseni en ole nähnyt kaikkia ehdokaselokuvia. Olen yrittänyt paikata asiaa katsomalla suurimmat voittajasuosikit sekä tutustumalla muihin elokuviin mahdollisimman hyvin internetissä.

On äärimmäisen todennäköistä, että ainakin muutama menee väärin. Ja se on hyvä, sillä harva asia on niin ärsyttävää kuin omahyväinen 21-vuotias kriitikonjolppi.

Huomioita: Korostan todennäköisimpiä ehdokkaita. En käsittele niitä kategorioita, joita en tunne tai jonka ehdokkaita en ole nähnyt. Kun Oscar-viikko on takana, aion kirjoittaa pohdiskelevan tekstin ja arvioida huonoja elokuvia.

 
Paras elokuva
The Big Short

Bridge of Spies
Brooklyn
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Room
Spotlight

Vuoden iso palkinto, paras elokuva. Ehdokkaita on tänä vuonna kahdeksan, ja kaikki ovat hyvin laadukkaita teoksia. Kaikilla korostetuilla on omat vahvuutensa: The Big Short on kunnianhimoisin ja kekseliäin, The Revenant tunnelmallisin ja säväyttävin, Spotlight taas tarinankerronnallisesti tyylikkäin ja niin sanotusti klassisin.

Oma veikkaukseni osuu Spotlightiin, joka kertoo vakavan tarinansa erittäin sujuvasti ja hillitysti, mutta silti uskomattoman tehokkaasti.

Paras ohjaus
Adam McKay – The Big Short
George Miller – Mad Max: Fury Road
Alejandro G. Iñárritu – The Revenant
Lenny Abrahamson – Room
Tom McCarthy – Spotlight

Usein parhaan elokuvan kanssa rinnakkain kulkeva paras ohjaaja on myös erittäin arvostettu palkinto. Mukana on sekä konkareita, uusia tulokkaita että yllätyksiä. Tämä on varmaan vaikein kategoria, sillä jokainen ohjaaja on tehnyt loistavaa työtä kaapatessaan elokuvansa tunnelman.

Meneekö palkinto energiselle farssille, raivoisalle tiekaahailulle, intensiiviselle selviytymistarinalle, ahdistavalle draamalle vai hiljaiselle tutkimustyölle? Menen aavistuksella ja erotan ohjaajan elokuvasta: The Revenant.

Hauska fakta: syntyperäinen amerikkalainen ohjaaja voitti viimeksi vuonna 2009 (Kathryn Bigelow, The Hurt Locker).

Paras miespääosa
Bryan Cranston, Trumbo
Matt Damon, The Martian
Leonardo DiCaprio, The Revenant
Michael Fassbender, Steve Jobs
Eddie Redmayne, The Danish Girl

Tämäkin kategoria on täynnä lahjakkuutta. Neljä näyttelijöistä esitti todellista henkilöä, joista yksi on vastikään menehtynyt, toinen Hollywoodin legenda ja kolmas transseksuaali. Kaikki kuulostavat hyvältä paperilla. Uskon kuitenkin, että kaikki muut gaalat putsannut DiCaprio onnistuu viimein kiipeämään Everestilleen. Elämme hienoja aikoja!

Paras naispääosa
Cate Blanchett, Carol
Brie Larson, Room
Jennifer Lawrence, Joy
Charlotte Rampling, 45 Years
Saoirse Ronan, Brooklyn

Tässä kategoriassa on koko illan suurin ikähaarukka (21-70). Ehdolla on entisiä voittajia ja uusia tulokkaita, mutta kiintoisaa kyllä, vain yksi todellista henkilöä esittänyt. Todennäköinen voittaja on Brie Larson, jonka harteilla klaustrofobinen Room paljolti lepäsi.

Paras miessivuosa
Christian Bale, The Big Short
Tom Hardy, The Revenant
Mark Ruffalo, Spotlight
Mark Rylance, Bridge of Spies
Sylvester Stallone, Creed

Paras miessivuosa on hieman selkeämpi kuin useammat. Hyvästä työstä huolimatta en usko Balen ja Hardyn mahdollisuuksiin kolmea muuta vastaan. Ruffalo oli erinomainen elokuvassaan, mutta sai vain vähän kohtauksia itselleen. Rylance onnistui päihittämään Tom Hanksin.

Mutta Stallonen suoritus oli suorastaan hämmästyttävää katsottavaa. Kenties hänen hahmonsa melankoliaa vahvisti se, että Stallone vihdoin luovutti rakkaan Rocky-sarjansa ohjakset nuoremmille.
Huom: Creed on mielestäni erinomainen ja lievän aliarvostettu elokuva

Paras naissivuosa
Jennifer Jason Leigh, The Hateful Eight
Rooney Mara, Carol
Rachel McAdams, Spotlight
Alicia Vikander, The Danish Girl
Kate Winslet, Steve Jobs

Vaikka ehdokkaat tekivätkin erinomaista työtä sivurooleillaan, läpi paistaa Kate Winsletin suoritus, joka on voittanut hänelle miltei kaikki vuoden palkinnot. Itse tosin nautin suuresti Jennifer Jason Leighin roolista.

Paras animaatioelokuva
Anomalisa
Boy and the World
Inside Out
Shaun the Sheep Movie
When Marnie Was There

Omassa mielessäni tämä on vuoden selkein ratkaisu. En pysty kuvittelemaan, että Inside Outia voi päihittää mikään. Itse asiassa olen hämmentynyt, että se ei ole ehdokkaana vuoden elokuvaan.

Paras kuvaus
Carol
The Hateful Eight
Mad Max: Fury Road
The Revenant
Sicario

Taas hyvin hankala kategoria. Kuvaus on tärkeä osa tunnelman luomista, ja jokaisessa elokuvassa se saavutettiin loistavasti. Oli kyse avarista metsistä, ahtaasta mökistä tai kuolonrallista erämaassa, kaikki nämä ansaitsevat kunnianosoituksen. Mutta olen valmis uskomaan, että luonnonvalolla kuvattu pitkien ottojen The Revenant ansaitsee voiton.

Paras puvustus
Carol
Cinderella
The Danish Girl
Mad Max: Fury Road
The Revenant

Tässä yksi kisa, joka ei suoranaisesti liity elokuvan laatuun. Se näkyy siinä, että tämä on Cinderellan ainoa ehdokkuus. Vahvoilla ovat Carol ja The Danish Girl, joissa puvustus ja glamour liittyvät vahvasti elokuvan teemaan. Itse lyön vetoa Carolin puolesta, jonka tyylikkyys on vertaansa vailla.

Paras editointi
The Big Short
Mad Max: Fury Road
The Revenant
Spotlight
Star Wars: The Force Awakens

Editoinnissakin on hyvin tiukka kilpailu. Kuitenkin The Revenantin kuvaus päihittää editoinnin, kun taas Mad Max ja Star Warsissa kyseessä on enemmän tapahtumista kuin niiden kuvauksesta. The Big Short ja Spotlight ovat hyviä arvauksia, ja niistä itse sanoisin… The Big Short. Kyseessä on aivan uniikki tyyli, joka jäi mieleen kaiken keskellä.

Paras meikkaus ja hiusten asettelu
Mad Max: Fury Road
The 100-Year-Old Man Who Climbed out the Window and Disappeared
The Revenant

Vain kolmen ehdokkaan kategoria, meikkaus ja hiukset on vähemmän huomiota saava joukko. Voitto menee todennäköisesti Mad Maxille, jonka toteutuspuoli on vertaansa vailla.

Paras musiikki
Bridge of Spies
Carol
The Hateful Eight
Sicario
Star Wars: The Force Awakens

Musiikissa yhteen ottavat monta alan legendaa. Hyvin tärkeä osa tunnelmanluontia, musiikki on parasta silloin, kun sitä ei tajua erilliseksi osaksi elokuvaa. Voittajaksi selviytynee Ennio Moriconen The Hateful Eight, ja jo olisi aikakin.

Paras lavastus
Bridge of Spies
The Danish Girl
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant

Vaikka kukin kilpailija on erittäin ansioitunut, uskon Mad Maxin vievän pystin tässä tapauksessa. Elokuvan tekninen toteutus oli sen parasta antia, ja se tehtiin enimmäkseen ilman CGI-tekniikkaa.

Parhaat tehosteet
Ex Machina
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Star Wars: The Force Awakens

Oli kyseessä sitten avaruusaseman räjähdys, raamatullinen myrsky erämaassa tai jättimäinen harmaakarhu, tehosteet olivat tänä vuonna erinomaisia. Veikkaava mies laittaa rahansa likoon joko Mad Maxin tai Star Warsin puolesta, mutta lopulta voittaja lienee Mad Max.

Paras sovitettu käsikirjoitus
The Big Short
Brooklyn
Carol
The Martian
Room

Eli miten jokin aiemmin julkaistu teos (kirja, lyhytelokuva, näytelmä…) siirrettiin valkokankaalle. Vaikka jokainen on upea tavallaan, kannatan The Big Shortia. Kirjaa en ole lukenut, mutta elokuva on elämyksenä aivan omanlaisensa.

Paras alkuperäinen käsikirjoitus
Bridge of Spies
Ex Machina
Inside Out
Spotlight
Straight Outta Compton

Siis mikä hatusta vedetty tarina toimi parhaiten elokuvana. Myöskin hyvin vaikea aavistaa. Jokaisella on hyvä mahdollisuus, mutta uskon Spotlightin paistavan läpi tässäkin.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.