VALIKKO
12.3.2017 21:16

Kuinka lievittää esiintymisjännityksestä aiheutuvaa stressiä?

Pelko ei ole heikkous

Täytyy sanoa, että suhteellisen avoimena ja rempseänä ihmisenä minut valtaa todella usein epäonnistumisen pelko ja jännitän todella paljon. Minun arki pyörii nykyään suuresti töiden ympärillä. Töiden, joista pidän todella paljon. Töissä kohtaan aina viikottain uusia asioita ja olen luonteeltani kova jännittämään kaikkea uutta. Silti tahdon aina kokeilla kaikkea. Eikö ole kiva paradoksi?

Meidän työilmapiiri on sellainen jossa voin olla oma itseni aivan sataprosenttisesti. Se on tällaiselle uusissa tilanteissa pidättäytyväiselle ihmiselle aika tärkeä juttu. Eli saan taidetrippailla omana itsenäni ja saan sanoa, että minua pelottaa!

 

Sallavaan töissä_flowhouse

Esiintymisjännitys on osa sinua

No mikäs minua sitten niin kovin pelottaa? Tunnustan, että kärsin todella voimakkaasta esiintymisjännityksestä. Olen ollut ohjaaja ja kouluttaja aiemminkin (en siis nyt ole pelkästään näitä), joten esilläolo ei ole uutta. Esiintymisjännitys on kuitenkin kouluttajalle kiusallinen ominaisuus. Tästä päästäänkin aasinsillalla siihen, että ensimmäinen askel kohdata tuo esiintymisjännitys on tiedostaa kärsivänsä siitä. On hyväksyttävä, että se on osa sinua, jota voit oppia hallitsemaan.

Aina kyse ei ole kokemuksen puutteesta, jotain asiaa voi tehdä satoja kertoja ja joka kerta se tilanne on vain yhtä paha. Tärkeintä on oppia keinot joilla selvitä näistä tilanteista. Olen ollut kaiken maailman tilanteissa, mutta ihmisille puhuminen on aina yhtä hankalaa 🙂 Minähän se sitten teen sitä nyt vieläkin enemmän, koska tahdon olla tilanteessa kun minä määrään esiintymisjännitystä, eikä se minua.

Avoimuus auttaa

Nyt muistan kuinka tärkeää on sanoa se, että pelottaa, jännittää, ahdistaa ja mikä parasta kukaan ei tuomitse sinua siitä, eikä pidä sitä heikkoutena. Konsulttien löpinää, ettei saa myöntää jännittävänsä. Uskon, että jännitys tulee siitä kun joku asia on todella tärkeä. Kaiken esiintymispelon keskellä olen todella onnellinen ympärillä olevien ihmisten tsempistä, koska minusta tulee välillä ihan sieluton monsteri. Toki kokoajan olen vähemmän sieluton monsteri kun kanavoin ahdistusta johonkin puuhasteluun ja opin ymmärtämään sitä ja tunnistan kun se tulee.

( Lisää aiheesta sieluton monsteri 🙂 )

Monellehan on todella yllätys, että kun olen tällainen ”höpöttelijä”, että menen aivan off-tilaan ihmisten edessä. Listaan muutaman vinkin, joka toimii itselläni ennen esiintymisiä, toivottavasti jollekin on tästä apua.

Kymmenen vinkkiä esiintymisjännityksen lievittämiseen

 

  1. Tunnista mitä pelkäät – epäonnistuminen, muiden mielipiteet?  Kysy itseltäsi: Mikä on pahinta mitä voi käydä ja vaikuttaako se oikeasti koko loppuelämääni?
  2. Laadi materiaali esityksellesi valmiiksi heti kun mahdollista – ensin otsikoin, sitten sisältö ja kuvia. Kalvosulkeisissa minulle tulee kuvista hyvä mieli ja ajatus kasaantuu helpommin. Kuvia on kiva puhua.
  3. Esitystä edeltävänä päivänä liiku luonnossa – Nyrölän luontopolku ja makkaranpaisto toimii itselläni aika hyvinNyrölän luontopolku kota talvella
  4. Älä tankkaa esitysmateriaalia joka päivä – kirjoita, piirrä, maalaa välipäivinä
  5. Kysy kollegoilta, opiskelukavereilta ja tuttavilta mitä ajatuksia heille herää esityksestäsi – käytä koeyleisöä isoissa keisseissä
  6. Käy esityksesi läpi kokonaisuudessaan kellon kanssa ja ilman muistiinpanojasi – opit muistamaan mistä oikeasti puhut pahan paikan tullen
  7. Ennen esitystä, varmista laitteiden ja välineiden toimivuus –  etsi henkilö joka auttaa tekniikan kanssa
  8. Esityspäivänä muista syödä ja juoda vettä – esityksen aikana juo vettä, auttaa suun kuivuuteen ja muutaman kulauksen jälkeen sykekin tasaantuu
  9. Kun esitys alkaa esittele ensin itsesi – jonka jälkeen juo vettä
  10. Muista hengittää – et pyörry niin helposti 🙂 Vedä nenän kautta ilmaa keuhkot täyteen esim. kalvojen tai pitkien lauseiden välissä. Jännittäessä hengittää oikeasti pintapuoleisesti, joten muistuta itseäsi ottamaan kunnolla happea
Sallavaan_nyrölänluontopolku

Tässä stressaantunut jännittäjä 🙂

Sanonpa vaan, että pelkäsitte mitä tahansa niin muistakaa todellakin hengittää ja menkää täysiä kohti. Yleensä esityksistä selviää hengissä, niin sinä kuin kuuntelijatkin, jotka ovat yleensä myös ihmisiä.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.