VALIKKO
27.1.2017 16:52

Some, 2000-luku ja Counter-Strike

wikipedia_phone_some

Ensimmäiseksi pyydän: älkää tuomitko, menen nyt kauas mukavuusalueeltani. Tiedän, että en ole paras puhumaan seuraavista: CS, irkki, PC-peli ja VoIP.

Sosiaalinen media ja pelaaminen

Minulle heräsi erikoinen ajatus luettuani Harto Pönkän mikrobitin kirjoituksen – Sosiaalinen media 2017: Voittajat ja häviäjät. Kirjoitus oli todella hyvä, kiitos kun herätit minussa nämä ajatukset. Olen samaa mieltä monesta asiasta liittyen tähän artikkeliin. Minun on kuitenkin tartuttava tähän kohtaan: ”Toinen trendi on sosiaalisen median ja pelaamisen yhdistyminen, joka saa yhä uusia ilmenemismuotoja.”

Uskon sen saavan uusia muotoja, mutta palaan ajassa taaksepäin. Mietin tätä aihetta viime viikolla ja allekirjoita lauseen osittain. Ehkä Pokémon Go viittasi siihen, että jotain uutta on tulossa, jotain erilaista, mutta onko sittenkään? Yleensä perustan tämän kaltaiset kirjoitukset faktaan nyt fiilispohjaan. Katsotaan mitä tulee.

Irkki oli ja on meidän some

Minusta tämä pelaamisen ja sosiaalisen median yhdistyminen on ollut jo kauan pinnalla ja jälkiviisaana siihen olisi pitänyt tarttua aikaisemmin, erityisesti työn puolesta. Muistan vahvasti kun 2000-luvun alussa opettelin pelaamaan Counter-Strikeä poikien kanssa ja keskustelut, sekä muu sälä jaettiin irkissä. Suljetut ryhmät ja tiedonjako suljetuissa ryhmissä oli jo silloin hyvin normaalia. Mietinkin miksi sitä nyt hoetaan nuorten siirtyneen suljettuihin ryhmiin. Itsekin hoen. Pelimaailmassa kun on aina ollut oma ”suljettu ryhmänsä”, joka on myös hyvin tietoinen ympärillä tapahtuvista asioista, sekä jakaa niitä toisilleen.

Meillä pelataan

Avopuolisoni on ollut aktiivinen PC-pelien harrastaja viimeiset 17 vuotta ja käyttäytyminen sekä tiedon jakaminen peliporukoissa on pysynyt samankaltaisina. Moni pelaaja (omissa tutuissa) ei käytä edelleenkään kaikkia sosiaalisen median mahdollisuuksia tiedon jakamiseen tai vaihtamiseen, hyväksi havaitut kanavat ovat jääneet käyttöön. Lähes joka päivä kuulen, kuinka tieto peliyhteisöissä liikkuu, yleensä jonkin VoIP-ohjelmiston kautta.

Kanavat joita peliympyröissä on käytetty eivät ole uusimpia, mennään taas 2000-luvun alkuun esimerkiksi Ventrilo, TeamSpeak, uusimpana Twitch, joka lähestynee kuutta vuotta. (nyt ollaan epämukavuusalueella). Yritän jotenkin sanoa, että peliporukoissa käytetään aikalailla samoja viestimiskanavia vuodesta toiseen. Kohdistan tämän nyt suuresti tietokonepeleihin ja saatan olla väärässä.

Tahdon peliporukkaan

Väitän, että Youtube ( ja Twitch) tavoittaa tätä tietokonepelien ryhmää miltei parhaiten ja videoiden aika on juurikin nyt, mutta voiko olla niin, että Youtube on ainoa kanava päästä esimerkiksi näihin peliporukoihin. Mitä siis yritän sanoa?

Lyhyesti: tavallaan samat trendit somessa ovat olleet yllä kokoajan, mutta markkinoinnin näkökulmasta niihin on joskus vaikea tarttua. Digitaalisella markkinoinnilla pääsee kyllä todella lähelle näitä kanavia, mutta minulla on tunne, että tuohon 17 vuoteen olisi pitänyt jo keksiä kuinka niihin suljettuihin ryhmiin mennään ihan ryminällä. Aina herää muutama idea, mutta se todellinen oivallus vielä puuttuu. Kerrotko jos olet sen löytänyt!

Tästä innostuneena viikonloppuna voisin tuijotella CS-turnauksia, kaikkien näiden vuosien jälkeen. Minä tuon popcornit. Fire in the hole ja AFK!

Nimim. Peliamatööri

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.