VALIKKO
29.1.2016 18:00

Suunnitelma ajatusten hallintaan

Kirjoitan täältä kiireen keskeltä ja aivot ovat jumissa. Tarvitsisin nyt jonkun järkevän suunnitelman. Koulusta tuli eilen tutkintotilaisuuden aikataulut ja yllätykseksi luultu kolmen viikon aikataulu muuttui reiluksi viikoksi. Huomaan, että ajatukseni eivät ole koskaan olleet näin harhassa. Olen yleensä järkevä, looginen ja projektisuunnitelmat ovat tarkkoja ja aikataulut pitäviä. Ote tuntuu parhaillaan lipsuvan.

Tällaisena analyytikkona olen taas tehnyt analyysin tästä tilanteesta ja luulen, että minua pelottaa. Pelottaa se kun koulu loppuu, ajatusten jakaminen kahvipöydässä loppuu ja koulun loputtua 100% tietoa jatkosta ei ole. Yritän ajatella, että tämähän on uusi alku. Koska niin se vaan on mennyt, että yhden loppu on toisen alku. En ole saanut kiinni tästä ajatuksesta, ehkä se estää minua toimimasta tehokkaasti. Tuntuu tavallaan ettei ole päämäärää johon puskea, vaikka tietenkin on.

Sen sijaan, että listaisin nyt hyvät ja järkevät keinot mielenhallintaan tai projektinhallintaan. Listaan keinot siihen, että mieli pysyy hallinnassa pitkien ja isojen projektien jälkeenkin. Asiat eivät ole tärkeysjärjestyksessä ja tästä voi olla helposti eri mieltä. Saatan olla sitä itsekin kun havahdun ajatuksettomuus kuplastani.

The Suunnitelmayes i can quote

  1. Tee tajunnanvirralla, anna virheiden tulla, korjaa ne ennen projektin päättämistä
  2. Sovi jokaiselle päivälle asia, joka pakottaa sinut pois työpisteeltä
  3. Nuku aamulla pitkään jos mahdollista, jos ei lopeta kahtena iltana viikossa työt kello 20.00
  4. Pidä yksi viikonpäivä vapaata töistä
  5. Tee useampaa projektia samalla, vaihda projektista toiseen tietyn aikavälin jälkeen. Opit hallitsemaan kaaosta
  6. Auta työkaveria/ystävää ja ota etäisyys omaan tekemiseesi
  7. Kun työt eivät jäsenny, tee silti jotain niinä päivinä kun olet päättänyt tehdä
  8. Älä odota jokaisen päivän jälkeen jotain valmista, vaan jotain näkyvää tai mahdollisesti oppia
  9. Syö. Ei tietokoneen ääressä.
  10. Jos et ole tehnyt tuntikirjanpitoa tai jäsenneltyä projektisuunnitelmaa, kirjaa itsellesi silti projektin lopussa muutamin sanoin mikä meni hyvin ja mitä voisi parantaa seuraavaan kertaan.

Olipa hyvä poistua kiireen keskeltä edes vartiksi. Päässä loksahti taas palikka paikoilleen ja nyt tiedänkin mistä jatkaa seuraavaan hommaan. Kannatti luovuttaa, mutta vain hetkeksi. Hyvää loppuviikkoa, menen nyt keittiöön syömään 🙂

Kommentit

  • Lasse Lindqvist

    Innostava postaus, Salla! Pidän sun tavastasi suunnitella ja analysoida, sillä hyvin suunniteltu ja pohjustettu on puoliksi tehty. Mä itse olen aika lailla samanlainen tunnollinen suunnitelmien, urakkalistojen ja selviytymiskeinojen pohtija.

    Erityisesti tuon ykköskohdan voin allekirjoittaa täysin. Etenkin kirjoittavana ihmisenä koen, että tekstiä tuottaessa on elinehto, että voin aluksi vain lähteä tekemään vailla huolta lopputuloksesta. Jossain vaiheessa alkaa sitten tiivistysvaihe, loppuhiominen, ja kun tekstiä on saanut aikaan aiemmin tarpeeksi, saa sen aina jotenkin muokattua valmiiksi. Joskus se vie enemmän aikaa, joskus vähemmän.

    Vitoskohta on myös tosi hyvä ja toimiva, toteutan sitä aina mahdollisuuksien mukaan itsekin.

    Osa noista kohdista on sellaisia, jotka ovat hyviä, mutta jotka eivät sovi kaikille ihmisille ja kaikkiin elämäntilanteisiin, sillä jokaisella ihmisellä ei ole esim. mahdollisuutta nukkua pitkään saati pitää joka viikko vapaapäivää.

    Tsemppiä uuteen alkuun! Sain just oman pro graduni valmiiksi ja odottelen valmistumista, joten uusi alku on edessä minullakin.

     0
    • SallaVaan

      Kiitos taas kommentista. Täällä yksi kiireinen ei ole ehtinyt edes vastaamaan 🙂 Onnea valmistumisen johdosta ja tsemppiä uuteen alkuun 🙂

       0
  • Lasse

    Kiitos! Tsemppiä tarvitaan aina. 🙂

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.