VALIKKO
22.3.2016 14:38

Ostotottumuksista

20160322-20160322-DSC_0375-2

Yksi pitkäaikaisista suosikkibloggaajistani, Muoti mielessä -blogin Anne, kirjoitti toissapäivänä ajatuksia herättävän tekstin nykypäivän kuluttajien ostamisen vaikeudesta. Pontta ajatuksiinsa Anne oli saanut Musla -blogien Mia Frilanderilta, joka oli myös kirjoittanut asiaan liittyen täällä (käypä muuten kurkkaamassa myös Mian blogi, se oli minulle ihan uusi tuttavuus – ja ihastusta ensisilmäyksellä!). Annen teksti herätteli minuakin pohtimaan omia ostotottumuksiani: kuinka impulsiivisesti teen ostopäätöksiäni, tunnenko oman makuni, suosinko nettikauppaa vai kivijalkaa, ulkolaista vai kotimaista, käsintehtyä, kertakäyttöistä? Ymmärränkö, kuinka laajalle omat valintani vaikuttavat? Teenkö ostopäätökset itseäni varten, omaa tyyliäni kuunnellen, vai lähdenkö mukaan sellaiseenkin hypetykseen, joka ei ehkä kuitenkaan ole se omin juttuni?

20160322-20160322-DSC_0380-2

Oman tyylin löytäminen ja kehittyminen vie aikaa. Väittäisin, että jokaisen tyyliniekankin on matkan varrella tehtävä ainakin muutama huti, lyhytnäköinen valinta tai kuvitteelliselle itselle tehty ostos, jotta sen omimman tyylinsä oppii tunnistamaan. Ehkäpä tämä liittyy usein myös itsevarmuuden kehittymiseen, siihen, että uskaltaa halutessaan uida myös vastavirtaan. Kun on varma omasta tyylistään, kulloisiakin trendejä ja uutuuksia on helppo soveltaa omaan makuunsa toimiviksi, tai jättää kokeilut suosiolla välistä, jos ne eivät tunnu omilta. Voin ihastella muiden tyylivalintoja ja olla perillä trendeistä, mutten tunne tarvetta osoittaa sitä pukemalla päälleni jotakin sellaista, jossa en tunne oloani kotoisaksi. Bomber jacket jääköön siis vielä kaupan hyllylle; kevyet linjat, luonnonmateriaalit ja vaaleat pastelliripaukset puolestaan saavat näkyä meillä tänäkin keväänä.

20160322-20160322-DSC_0370-2

Ostopäätöksissäni olen todella impulsiivinen – osaan nopeasti tunnistaa, mistä pidän, enkä jää vatvomaan päätöksiäni. Useimmiten jo onnistun, aina en. Muiden mukana kierrellessäni tuskastun usein helposti, kun päätökset tuntuvat tuttavapiirissäni kestävän ja kestävän 😉 Pus! Minullakin on kyllä välillä valmiiksi mielessä jokin tyyli tai linja, jota haen, mutta muutoin kiertelen kaupoissa avoimin mielin, ja yritän varoa hakemasta jotakin liian spesifiä – sitähän en kuitenkaan onnistu löytämään. Vaateostoksilla tämä toimii mielestäni aika mainiosti. Tällä tavoin voi usein tehdä juuri ne kaikkein kolahtavimmat löydöt.

Anne tokaisi jutussaan aivan mainiosti kirjoittaessaan, kuinka ”joskus päätös tietystä tarpeesta tehdään kotona, ennen kuin on tutkittu mitä on tarjolla”. Ja siinäpä sitten kriittisesti etsitään kuukausitolkulla sitä juuri sentilleen oikeaa hameen mittaa, täydellisintä munakoison sävyä tai aivan tietynlaista käytettyä 50-luvun lipastoa 😉 Eikai ostamisen tarvitse niin vaikeaa olla, vaikka oman makunsa tunteekin? Eikö jopa stressiksi asti muodostuva ostamisen vaivalloisuus vie ostamisesta myös sen tuoman spontaanin ilon? Ainakin itselleni ostamiseen liittyy aina myös tunnepuoli, kyllähän mieluisan löydön tekeminen ilahduttaa, niin pinnalliselta kuin se saattaakin jonkun toisen korvaan kuulostaa.

20160322-20160322-DSC_0342

20160322-20160322-DSC_0393-2

Sisustushankinnoissa pyrin käyttämään hitusen enemmän harkintaa, nukkumaan yön yli ennen kaikkia vähänkään isompia valintoja. Tämä tietysti siksi, että tämän puolen ostokset ovat yleensä jonkin verran arvokkaampia, ja niiden täytyisi toimia passelisti yhteen kodin olemassaolevien tavaroiden tai huonekalujen kanssa. Vaatteiden kohdalla sama ei minusta päde niin voimakkaasti.

Ostopäätöksen tehdessäni olen aina lähestulkoon varma tuotteen sopivuudesta itselleni, enkä koskaan ajattele tilaavani jotakin vain sovittaakseni sitä oman kodin seinien sisällä. Sisustusblogien ikisuosikit, hitti vai huti-postaukset, ovat siksi mielestäni vähän kurjia; eikö ole vähän hölmöä tilata tuote kotiin, makustella valintaa, kuvata se blogiin, kysellä lukijoiden mielipiteitä tästä jo tehdystä valinnasta ja sitten pahimmassa tapauksessa kuitenkin palauttaa tuote takaisin kauppaan? Eikö tuossa tapauksessa tuote pitäisi myydä omin konstein, käytettynä, eikä siirtää kustannuksia omasta virhevalinnasta kauppiaalle. Mitä te olette mieltä?

20160322-20160322-DSC_0394-3

20160322-20160322-DSC_0402

Käytetyn tavaran ostaminen onkin sitten ihan oma maailmansa, jota olen itse suosinut viime aikoina yllättävänkin paljon. Kirppiksillä kiertelen edelleen todella harvoin, enkä etsi sieltä koskaan esimerkiksi vaatteita, mutta fb-kirppikset ovat niiden osalta toimineet kivasti. Esimerkiksi Samujin fb-kirppikseltä on tullut tehtyä monta todella edullista ja hyväkuntoista löytöä, suosittelen tuota ryhmää siis teillekin!

Rakennusprojektin aikana kahlasin läpi Torin ilmoituksia ihan säännöllisesti ja löysimme sitä kautta monta hyvää juttua, joihin ei ehkä muutoin olisi ollut varaakaan. Monihan myy tuolla aivan käyttämättömiä tavaroita, niitä omia hutejaan 😉 Ja itseasiassa juuri tänään kuorma-auto jätti meidän pihaan muutaman lavallisen mustaa liuskekiveä, jota löysin pilkkahintaan toiselta viime kesän rakentajaperheeltä. Voi, kunpa kesä tulisi jo!

20160322-20160322-DSC_0362-2

20160322-20160322-DSC_0365-2

Mitä uutena ostamiseen tulee, olen viime aikoina herännyt uudestaan suosimaan kivijalkaa, joko kotikaupungissani tai soittamalla tilauksen vaikkapa johonkin Helsingin tai Turun liikkeeseen. Tykkäisin kovin suosia oman kaupungin pikkuputiikkeja, mutta harmillinen totuus on, että valikoima on täällä varsin rajallinen, enkä halua tehdä kaikkia ostoksiani niin pienehkön valinnanvaran puitteissa. Näin tekemällä valikoima omassa kotikaupungissa kuitenkin kuihtuu kuihtumistaan – tiedä sitten, mikä olisi oikein ratkaisu toimia tällaisessa tilanteessa? Toisaalta ajattelen, että suosimalla edes jotakin kotimaista toimijaa, oli se sitten paikallinen liike, suomalainen nettikauppa tai pääkaupunkiseudun putiikki, säilyy raha Suomessa, tukemassa kasvua ja yrittäjyyttä. Ja vielä upeampaa tietysti jos tuote on myös suunniteltu tai valmistettu Suomessa. Ulkomailta tilatessa pennoset valuvat ihan muihin käsiin. Tunnustan tosin senkin, että mikäli löydän saman tuotteen ulkomailta selkeästi Suomen hintatasoa edullisemmin, kallistun useimmiten ostamaan rajojen ulkopuolelta.

Varsinkin netistä tilatessani teen lähes poikkeuksetta google-haun haaveilemastani tuotteesta, jos en muuten, niin ainakin lisäkuvien toivossa. Sisustustuotteiden stailatut promokuvat ovat usein oiva apu hahmottamaan tuotteen kokoa, mittasuhteita ja olemusta oikeassa ympäristössä. Niiden avulla siirrän tuotteen mielikuvissani omaan kotiini, ja useimmiten onnistun välttymään turhilta hutipäätöksiltä. Tuote, josta ei ole saatavilla minkäänlaisia stailauskuvia, onkin mielestäni huomattavasti vaikeampi ostettava – harvoin jaksan pienemmän esineen kohdalla kaivaa esille mittanauhaa, vaikka sen avulla voisi toki hahmottaa tuotteen sopivuutta paikalleen. Monet vaatteisiin keskittyneet nettikaupat tarjoavatkin jo onneksi tuotetiedoissa kunkin koon tarkkoja mittoja, ja tämä tietysti auttaa kovasti oikean koon valinnassa. Myös kenkien puolelta ilmoitetaan usein koon vastaavuus verrattuna standardiin.

20160322-20160322-DSC_0385-2

Mikään ei kuitenkaan mielestäni korvaa ammattitaitoista asiakaspalvelua ja -kokemusta, jonka kauppias pystyy asiakkaalleen tarjoamaan, joko kasvotusten tai tarvittaessa vaikka sähköisestikin. Se lieneekin ehdottomasti yksi suurimmista valteista, joita kivijalat voivat asiakkailleen tarjota. On lisäksi erityisen hienoa, kun tietää, kuka kiviliikkeen toimintaa pyörittää ja pääsee ostosten lomassa tutustumaan näihin ihaniin ihmisiin putiikkien takana. Ja tottakai saman ostokokemuksen voi tarjota myös iso tavaratalo tuttuine myyjineen – vakkarimyyjä ja kantis ovat usein oikein mainio kombo.

Millä tavalla sinä ostat? Vertailetko, pohditko, harkitsetko? Vai teetkö ostopäätöksiä nopeasti? 

Suositko kivijalkaa vai nettikauppaa?

Hanna

 

 

Kommentit

  • Nimetön Elisa

    Tosi mielenkiintoinen postaus ostomisen valinnoista 🙂 itse mielelläni suosin kivijalkakauppoja, jos palvelu on hyvää ja hinnat kilpailukykyisiä. Tosiaan nykyään palvelu ei ole kovinkaan hyvää monessa paikassa ja nettikauppojen laajempi valikoima vie monesti mennessään!

     0
    • Hanna | skandilinjalla

      Kiitos, Elisa! 🙂 Hyvän palvelun pitäisi olla kyllä kivijaloille ehdoton prioriteetti, sillä tavoinhan liikkeet voivat pistää kampoihin nettikaupoille. Valitettavasti joka paikassa sitä ei ehkä ole sisäistetty niin hyvin kuin asiakas toivoisi. Useinhan asiakas sitten äänestää jaloillaan, niin olen joutunut joskus tekemään itsekin 🙁

       0
  • Pipsa

    suosin ehdottomasti kivijalkakauppoja, joissa pääsen hypistelemään tuotetta ennen ostopäätöstä. Pyrin käyttämään oman kotikaupunkini palveluja mahdollisimman paljon ja suosin kotimaisia tuotteita jos mahdollista. Hyvästä palvelusta olen valmis hieman maksamaankin vaikka saisin saman tuotteen netistä hieman edullisemmin. Olen oppinut, että mitä vähemmän rahaa on käytettävissä niin sitä tarkemmin kannattaa tuumata onko ostos juuri minulle sopiva 🙂

     0
    • Hanna | skandilinjalla

      Kiva, kun kommentoit, Pipsa! On kyllä ihanaa päästä tutkimaan tuotetta livenä, samaa fiilistä ei mitenkään saa nettikaupasta, vaikka kuvat monesti jo hyviä ovatkin. Tuntu on niin tärkeä, varsinkin vaatteissa. Itsekin suosin mielelläni paikallisia ja suomalaisia liikkeitä, kunhan hintaero pysyy kohtuullisena 🙂

       0
  • Riikka

    Kuulun myös siihen kastiin, joka tietää aikalailla samantien, mikäli jokin vaate lähtee mukaan. Vuosien saatossa on tullut huteja, mutta aika paljon kertoo sekin, että vaatekaapistani löytyy lukioaikaisiakin vaatteita.

    En ole ikinä kokenut erityistä tarvetta ”uusiutua”, mikä on tuntunut terveeltä lähtökohdalta ostotottumuksille. Asioita ei tarvitse ostaa, koska haluaa muuttua. Toki tyyli kehittyy aikojen saatossa, mutta koen, että juuri se kehittyminen lienee lopulta edullisempi/tehokkaampi/parempi keino kuluttaa kuin että uudistaisi koko vaatekaappinsa kerralla (mikä tuntunee olevan muodissa)…

    Olen vasta viime aikoina (Jyväskylään muutettuani) löytänyt nettikaupat, koska tuon em. ”intuition” takia on ollut aina tärkeää nähdä vaate luonnossa. Tähän menneessä nettiostelu on onneksi kuitenkin rajoittunut vain kosmetiikkaan. Vaatteet on yhä nähtävä luonnossa – matkustin juuri Tallinnaan asti, jotta pystyin näkemään livenä Mare Kelpmanin neuleet luonnossa. Niidenkään kohdalla intuitioi ei tosin pettänyt, mukaan lähti yksi neule!

    Blogissanikin kirjoittama Vuosi ilman uusia vaatteita-haaste on kyllä ollut hyvä apu ostotottumusten miettimisessä. Olen jo joutunut huomaamaan, että joskus tulee kiireellinen tarve jollekin tuotteelle ja silloin joutuu usein joustamaan periaatteistaan. Vastaavasti sitä on valmis näkemään paljonkin vaivaa jonkin yksittäisen tuotteen takia, mikäli se vastaa omia mieltymyksiä ja arvoja.

     0
    • Hanna | skandilinjalla

      Erittäin hyviä pointteja, Riikka! ”Asioita ei tarvitse ostaa, koska haluaa muuttua” – en olisi osannut sanoa paremmin <3 Ja samalla luulen, että tuo on aika yleistäkin.

      Mare Kelpman alkoi tämän perusteella kiinnostaa kovasti, täytyypä klikata seuraavaksi googleen 🙂

       0
  • Anne Malia

    Kiitos vielä tännekin kun tartuit aiheeseen ja linkitit minut 🙂

    On kyllä tosi kiva jos voi vähän muistutella ihmisiä siitä, että jokaisen valinnoilla on merkitystä oman maan talouteen. Muutenkin kuluttamisen pitäisi olla mukavaa ja järkevää, ei hankalaa ja ahdistavaa, kuten monesti näyttää olevan.

     0
    • Hanna | skandilinjalla

      Kiitos itsellesi, tämä on tärkeä aihe 🙂 Viime aikoina minulle on tullut tunne, että ainakin tietyissä piireissä asiaan on oikeasti havahdettu, ja huomattu, että omat pennoset kannattaa pyrkiä käyttämään täällä Suomessa. Toivottavasti tämä vielä vahvistuu. Ja ilo on kyllä tässä tärkeää, kyllähän omista valinnoista tulisi pystyä nauttimaan 🙂

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.