VALIKKO

#studentjkl

10.1.2018 08:00

Muutoksien vuosi 2018

Moikka ja oikein hyvää alkanutta vuotta kaikille.

Vuosi vaihtui ja samalla avataan uusia sivuja. Tänä vuonna Jyväskylän koulutuskuntayhtymä muuttui Gradiaksi ja voimaan astui Amisreformi ja pääsykoeuudistus.

 

En lähde tässä avaamaan pääsykoeuudistusta en kovinkaan paljoa pysty avaamaan tiedon puutteessa. Mutta sen minkä olen ymmärtänyt, niin opiskelijoita valitaan entistä enemmän todistuksien perusteella korkeakouluun sisään, ja pääsykokeissa ei saa edellyttää hakijalta pitkäkestoista valmistautumista. Pääsykokeita ei olla poistamassa, mutta jatkossa kokeiden määrää vähennetään ja  kehitetään useilla aloilla hyödynnettäviä yhteisiä kokeita, jolloin yhdellä kokeella voisi hakea udeampaan paikkaan.

Mutta amisreformista tiedänkin hieman enemmän. Toimin tällä hetkellä Gradia Jyväskylän ammattiin opiskelevien yhdistyksen hallituksen varapuheenjohtajana (lyhenteenä tutunpi Jamo ry:ksi) ja sen takia asiaan on tullut hieman perehdyttyä jopa liikaakin.

Yksi konkreettinen muutos on se, että aikuisopisto yhdistyy ammattiopiston kanssa. Tämä tuo aikuisopiskelijoille samat etuudet, kuin nuorille, joka on hyvä asia. Toisaalta se johtaa luokkakokojen kasvamiseen, joka on todellakin huono asia. Yhdellä opettajalla saattaa olla yli 25 opiskelijan ryhmä ja jos lasken karkeasti, se olisi 4 tunnin koulupäivissä n 6-10 minuuttia per oppilas. Reformin myötä työssäoppimista ja itseopiskelua lisätään, joten en tiedä miten paljon tämä tulee vaikuttamaan lopulta opiskeluihin. Osa opiskelijoista nimittäin saattavat suorittaa enemmän opiskeluita toppeina ja Hopsit (henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ) tehdään jokaiselle opiskelijalle, joka pahimmassa tapauksessa voi johtaa sillisalattiin. Joku valmistuu tämän jakson jälkeen, joku taas tekee samaan aikaan työssäoppimista, kun muu luokka käy auton moottorin korjaamista läpi.

Yli 100 opiskelualaa yhdistyy. Itse opiskelen kuva-artesaaniksi ja me yhdistyimme osaksi media-alaa. Kosmetologit ja parturi-kampaajat yhdistyvät myöskin yhdeksi alaksi. Aloja on niin monta, että on turha lähteä niitä kaikkia luettelemaan. Ongelmia on myös tässäkin. Otetaan esimerkkinä kauneus ala. Kun alat yhdistyvät suurenee riski, että kaikkea tarvitsemaansa ei opi koulussa. Eli kosmetologi  ei esimerkiksi opi kaikkia ihotyyppejä tai parturi-kampaaja värjäämään tukkaa, kun kontaktitunnit ollaan vedetty lähes minimiin. Tämän takia esimerkiksi työssäoppimispaikalla tulee pahimmassa tapauksessa olemaan melkein opettajan kanssa yhtenäinen velvollisuus opettaa opiskelijaa. Tämä ei käy päinsä! Työssäoppimispaikalla vain konkretisoidaan se oppi, mitä koulussa opitaan. Opiskelijat kaipaavat kontaktiopetusta ja opettajan auttavaa kättä. Koska luokkakoot kasvavat ja työssäoppiminen lisääntyy, tulee välttämättä pulaa jollain aloilla työssäoppimispaikoista.

Vaikka nyt koko alkutekstin olenkin tuonut ilmi epäkohtia, niin on tässä jotain hyvääkin.

Näyttökohtainen arviointi ja arviointi asteikon muuttuminen 1-5 on mielestäni loistava asia! Itse olen opiskellut siten kaikki 3 vuotta ,ja se tuo mielestäni paremmin esille opiskelijan vahvuuksia ja soveltavuutta alalle. Näyttökohtainen arviointi tarkoittaa käytännössä sitä, että työssäoppimispaikalla suoritat näytön jostain kurssista. Meillä esim. yrittäjyys kurssin näyttö oli oman kuvitteellisen yrityksen perustaminen. Tehtiin kaikki kotisivuista – yrityssuunnitelmaan asti itse ja opettajat arvioivat meitä työmme pohjalta. Lisäksi, tämä asteikko kertoo paremmin opiskelijan todellisen osaamisen.

En voi olla mainitsematta opiskelijakuntatoiminnan lisäämisestä. Olin itse Sakki ry:n opiskelijakunta päivillä Kouvolassa ja ihan kauhistutti, miten joissain kouluissa opiskelijoiden asiat jäävät sivutiehen, ja opiskelijoiden asioita ei saada kuuluviin. Opiskelijakunnat hoitavat opiskelijoiden edunvalvontaa ja myös vievät opiskelijoiden terveisiä johdolle. Opiskelijat ovat kouluissa ne, keitä eniten pitäisi kuulla heitä koskevissa asioissa, ja sen takia opiskelijakuntatoiminta on tärkeää. Jyväskylässä meillä yhteistyö johdon kanssa toimii hyvin, ja olen siitä iloinen ja kiitollinen.

Digitalisaation ja omanlaisen opiskelupolun luonti on hienosti otettu esimerkiksi yhteisissä aineissa huomioon. Osa opiskelijoista pystyy työskentelemään itsenäisemmin, osa taas tykkää enemmänkin oppia asioita työnparissa osa taas tarvitsee enemmän opettajaa. Osa taas hyötyy jonkun muun alan kurssista ja pystyy hyödyntämään sitä tulevaisuudessa.

Yhteisten aineiden jaksolla entistä enemmän tehdään netin ja tietokoneiden avulla yhteistyötä. Meillä monet kurssit ovatkin tulleet myös One Note palveluun, joka mahdollistaa sekä ryhmässä, että yksin työskentelyn. Opettaja näkee suorituksesi ja pystyy olemaa kontaktissa sinuun. Toisaalta tätäkään ei pidä liiaksi vetää. Kokki ei opi fileeraamaan, jos ei pääse sitä itse tekemään, tai ei sähköasentaja osaa asentaa autoon johtoja pelkästään simulaattorin kautta.

Tässä oli vain murto osa siitä, mitä ammatillinen reformi tuo tullessaan, joten jos sinua asia kiehtoo niin tässä muutamat linkit niin pääsykoe uudistukseen, kuin myös amisreformiin.

Amisreformi : http://minedu.fi/amisreformi

Pääsykoeuudistus : http://minedu.fi/usein-kysyttya-korkeakouluvalinnat

Joka tapauksessa vietetään loistelias ja ihana vuosi 2018!

  • Milla

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.