VALIKKO

Veera

12.11.2019 21:49

Myyntipuheita kuuntelemassa

Kosmetiikka ei ole suuria kiinnostuksen kohteitani, mutta töiden puolesta tuli osallistuttua erään ruotsalaisen kosmetiikkayrityksen järjestämään iltaan. Sitä nimitettiin koulutustilaisuudeksi. Olin kuullut, että kyseisen merkin tilaisuuksissa on yleensä hyvät ruokatarjoilut.

Osallistujille jaettiin kassit, joissa oli tuotteita.

Tukholmasta pääkallonpaikalta tuli toinen esittelijä, Suomesta tuli yrityksen alueellinen kontaktihenkilö. Suomalainen kontaktihenkilö, joka oli lähetetty puhumaan 90-prosenttisesti ruotsinkieliselle yleisölle, ei puhunut ruotsia vaan jenkkienklantia.

Ruokatarjoilut olivat todellakin maittavat. Kyytipojaksi olisi saanut viiniä, mutta omasta työporukastani suurin osa ei huolinut alkoholista, vaan otti vettä. Yhdellä oli lääkitys, yksi tuli autolla ja minulla oli flunssainen olo, mitä kenelläkin jne.

Kosmetiikkafirman edustajat kylläkin kallistelivat valkkaripulloa omassa pöydässään, vaikka olivat ymmärtääkseni työtehtävissä. Suomalainen ei osannut pidellä veistä ja haarukkaa oikeaoppisesti, joten ei siinä mielessä kovin edustava edustaja, vaikka olikin kaunis nainen,

Hyvin pian kävi ilmi, ettei kumpikaan puhujista ollut asiantuntija, vaan myyntitykkejä. Olin odottanut, että koulutustilaisuudessa kuultaisiin esimerkiksi kosmetologin tai jopa ihotautilääkärin puheenvuoro, mutta ei. Myyntipuhetta vain ja senkin taso oli samaa tyyppiä kuin tuttavat ovat kertoneet verkostomarkkinointifirmojen koulutuksesta, tolkutetaan tiettyjä iskulauseita ja avainsanoja.

Ruotsalainen hoiti puhumisen pääasiassa ja kertoi, mitkä ovat ihonhoitotuotteissa tällä hetkellä trendejä. Yksi sellainen on aktiiviset ainesosat – tätä kuvitettiin kannabiksenlehdellä. Syy oli se, että kannabisöljy on nyt heidän mukaansa in ihonhoitotuotteissa. Etananlima on kuulemma maailmalla kuuminta hottia naamarasvoissa. Miksi näin, siitä ei tullut selkoa. Se nyt on vaan trendi, joten meidän pitäisi olla aivan lääpällämme, jos saisimme käteemme voidepurnukan, jossa on ainesosana etananlimaa, koska se on trendikästä.

Muodikkaita ovat myös prebiootteja sisältävät ainesosat. Eräs osanottajista kysyi kysymyksen probiooteista ja ruotsalainen kertoi hyvin nokkavasti, että PRE-biootit ovat kuituja, joita PRO-biootit (eli bakteerit), joita ihollamme on, käyttävät ravinnokseen. Prebioottivoiteet ovat nyt myyntinaisen mukaan in, probiootit alkavat olla jo passé.

Tämä oli selvä piikki suomalaiselle Orionille, joka tänä syksynä lanseerasi probiootteja sisältävän uuden voiteen, Probicaren. Kyseinen uutuus on kyllä meillä päin saanut hyvän vastaanoton, joten ruotsalaisten nokittelun voi jättää omaan arvoonsa.

Joistakin edustamansa kosmetiikkamerkin tuotteista puhujat touhottivat kilvan, mikä on kyseisen tuoteryhmän ykkönen, kakkonen tai kolmonen myyntitilastoissa. Ihmettelin jo, onko tietty yövoide niin suosittu, mutta kävi ilmi, että kyse oli suosituimmasta yövoiteesta, kun puhutaan vain kyseisen merkin puolesta tusinasta yövoiteesta. Ei mistään Suomen tai Ruotsin myydyimmästä tuotteesta kaikkien valmistajien tuotteet huomioon otettuina. Luultavasti Niveat ja Pirkka-tuotteetkin hakkaavat Suomen markkinoilla tämän ruotsalaismerkin mennen tullen, jos isoilta vähittäismyyntitahoilta kysyttäisiin.

Ruotsalainen myyntitykki neuvoi suosittelemaan asiakkaille sellaisia tuotteita, joita itse käyttää. Kun oli juuri ensin puhunut siitä, miten yksilöllisiä eri ihmisten ihot ovat ja tarvitsevat siksi erilaisia tuotteita. Koska sellaisesta tuotteesta, jota käyttää itse, voi puhua vakuuttavasti. No, omasta puolestani voin kertoa, etten ole aina ollut tyytyväinen kaikkiin tuotteisiin, joita olen itse kokeillut.

Kokeilemisesta puheen ollen tilaisuudessa kiersi tuotenäytteitä pöydästä pöytään, paitsi että kierrättäminen ei onnistunut oikein hyvin. Homman piti pyöriä sillä tavalla, että kun ruotsalainen puhuu, suomalainen kierrättää tuotteita osallistujien kokeiltavana. Putkilot ja purnukat kiersivät ihan hyvin reunoilla, mutteivät tulleet keskelle ja sitten suomalainen kävi keräämässä ne pois. Arvatkaa vain, missä meidän porukkamme istui? No, keskellä tietenkin.

Kun yhdet tuotenäytteet olivat palautuneet firman edustajalle niiden käymättä meidän hyppysissämme ja seuraaville uhkasi käydä samoin, meidän pöydästämme yksi nousi ja haki näytepurkin toisesta pöydästä ennen kuin illan suomalainen emäntä ehtisi senkin hakea pois. Siinä vaiheessa tuli mieleen, että suomalainen esittelijä ainakin olisi voinut olla skarpimpana, jos olisi jättänyt koskematta viinipulloon.

Suomalainen esittelijä kuitenkin oli sen sijaan skarpisti kuunnellut ruotsalaisen puheita siitä, kuinka myyjän oma käyttö on vakuuttavaa puhetta tuotteen puolesta. Sisar nousi pystyyn todistamaan väkevästi, kuinka heidän firmansa aurinkovoiteet pitää poistaa öljyn avulla, koska ne ovat öljypohjaisia ja hän on käyttänyt omaan tyttäreensä aurinkovoiteita ja sitten hän aurinkoisen päivän päätteeksi putsaa tyttärensä oman työnantajan suihkuöljyllä.

Mutta ei tämä vielä mitään, jos firman työntekijä puunaa penskansa työpaikan tuotteilla. Ruotsalainen kertoi isosta kampanjasta, joka heillä tulee ruotsissa: tv-mainoksia, kadunvarsimainoksia myyntipaikkojen lähellä, perinteisiä lehti-ilmoituksia.

Se oli vielä  pientä verrattuna siihen, mistä ruotsalainen vaahtosi melkein loppuillan: influencerit, some-vaikuttajat. Kaksi ruotsalaista viihdejulkkista oli somessa suositellut heidän tuotteitaan, ajatelkaa nyt. Iso juttu! Jestantes, Bianca Ingrosso ja joku Parnevikeistä olivat somettaneet parista voidetuubista.

Bianca Ingrosso on neljännen polven ruotsalainen viihdejulkkis. Isä on tanssija Emilio Ingrosso, äiti laulaja-näyttelijä-juontaja Pernilla Wahlgren, veli Benjamin Ingrosso edusti Ruotsia euroviisuissa (ja hänen esittämänsä viisu oli finaalissa, mutta sai heikosti yleisöääniä). Mummi Christina Schollin oli myös näyttelijä, samoin vaari Hans Wahlgren ja vaarin vanhemmat Ivar Wahlgren ja Nina Scenna. Pari Biancan enoa on myös esiintyviä taiteilijoita. Parnevikit ovat myös julkkisperhe, joilla on oma tosi-tv-sarja.

Kyllähän kyseisillä daameilla on paljon seuraajia somessa, mutta itse en kyllä osaa kuvitella tilannetta, jossa tyrkyttäisin jotain ryppyrasvaa vieraalle ihmiselle todistellen: ”Osta nyt vaan se, meidän kaikkien iho vaatii yksilöllistä hoitoa ja tätä myydään tosi paljon, ainakin Ruotsissa, eli se on siis tosi yksilöllistä, tosin en tiedä, sopiiko se juuri sinulle tai edes minulle, en ole katsonut korteista enkä kahvinporoista, mutta osta se silti, kun kerta Bianca Ingrossokin on poseerannut instassa tämän tuotteen kanssa.” Ehkä aseella uhattuna voisin pitää tuollaisen ”myyntipuheen”, jos asetta pitelevä henkilö sitä nimenomaisesti vaatisi ja hänellä olisi kovat piipussa, mutta voipi olla, ettei kauppoja syntyisi.

Seuraavana päivänä suomalainen edustaja kiersi edellisenä iltana kutsuttuina olleissa yrityksissä hieromassa kauppoja naama harmaana. Puhui edelleen jenkkienklantia.

Tuotteista olisi kyllä saanut , ööh, koulutustilaisuudessa (hihihii) myönteisemmän kuvan, jos firman edustajat olisivat kehdanneet puhua niistä selvin päin ja tarvitsematta turvautua toisten firmojen näykkimiseen. Firman tuotteissa ei ole oikeastaan mitään vikaa, mutta eivät ne nyt liioin erotu muista vastaavista. Ruoka oli hyvää, kiitos siitä.

Sain (otin) huonon kuvan tuotteista.

 

 

 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.