VALIKKO
19.8.2019 21:16

MotoGP testit Kymiring Iitti, askeleen lähempänä unelmaa

Kymiring testit 2019

Olen seurannut aktiivisesti Road Racingia eli ratamoottoripyöräilyä 90-luvun alkupuolelta asti. Silloin se oli GP500, ennen kun sarja muuttui MotoGP:ksi. Nuoruudestani asti olen halunnut vielä joskus päästä varikolle katsomaan ja ennen kaikkea kuulemaan pyöriä. Eri vuosina moottoripyörämessuilla olen kyllä päässyt näkemään GP-pyöriä, mutta en ole päässyt niitä kuulemaan livenä. Tänään oli vihdoin se hetki, kun syntymäkotikunnassani Iitissä ajettiin uudella Kymiringin radalla ensimmäistä kertaa MotoGP-pyörällä. Olin varannut liput heti kun ne tulivat myyntiin, eli 13.5.2019. Jotenkin se tunne vaan on uskomaton olla paikan päällä. Unelmani kisoista on askeleen lähempänä ja vielä paikkakunnalla, jossa lapsena kisoja katsoin telkkarista ja haaveilin.

Olen seurannut tätä Kymiring -hanketta ja sen moninaisia käänteitä alusta asti, ja odottanut tätä päivää kun kuuta nousevaa. Taisin revetä nauramaan kun ensimmäisen kerran kuulin, että juuri Iittiin aiotaan tehdä uusi moottorirata, joka täyttää MotoGP:n vaatimukset. Niin käsittämättömältä se tuntui. Etenkin kun olen pari kymmentä vuotta seurannut Suomen muiden moottoriratojen taistelua olemassa olostaan melurajoja, suojeltavia hyttysiä ja milloin mitäkin vastaan. Iitin kunnan Tillollassa oleva rata sijaitsee Kouvolasta vartin verran Lahteen päin.

Mutta siinä se vaan on, Kymiring.

Itse rata vaikuttaa todella mielenkiintoiselle. Pääsuora on pitkä. Todella pitkä. 1,2 km pitkä. Ja radalla on myös kuljettajien haastatteluissa kertoman mukaan myös tekninen mutkaosuus. Rata ei ole helppo ajaa, vaan vaatii kuljettajaltaan paljon. Tällä radalla tullaan näkemään todella mielenkiintoisia kisoja.

Meillä oli liput istumakatsomoon, josta näkee kerralla suurimman osan radasta. Kun radalla on pituutta kuitenkin 4,6 km, joten tämä on todella hyvä saavutus. Motoparkin moottorirata Virtasalmella on tähän asti ollut kotimaisessa mittakaavassa pitkä, mutta sillä on pituutta 3,516 km, eli yli kilometrin ero! Rataprofiiliin voi tutustua tarkemmin tästä: (Klikkaa Kymiringin sivuille). Radalla on myös korkeuseroja, eli ajetaan ylä- ja alamäkeen. Radalla on 18 mutkaa, 9 oikealle ja 9 vasemmalle.

Sateesta huolimatta Kymiringin ensimmäiseen testipäivään oli tullut mukavasti katsojia. Testit ovat 2-päiväiset ja niihin osallistuvat kaikki kuusi MM-sarjan tehdastallia: Honda, Ducati, Aprilia, Yamaha, KTM ja Suzuki.

Kuljettajat:

  • Mika Kallio, KTM
  • Stefan Bradl, Honda
  • Michele Pirro, Ducati
  • Sylvain Guintoli, Suzuki
  • Jonas Folger, Yamaha
  • Bradley Smith, Aprilia

Lisäksi mukana on myös 8 kotimaista kuljettajaa, jotka pääsevät ajamaan omalla vuorollaan. Ennakkotiedoissa oli sanottu  kello 17-18, mutta tänään he olivat radalla jo puolilta päivin.

Kymiring testit

KTM:n testikuljettajalla Mika Kalliolla oli kunnia ajaa ensimmäisenä tällä radalla MotoGP-pyörällä. Tämä oli varmasti ikimuistoinen hetki itse kullekin, ja todella hienoa, että kunnia suotiin kotimaiselle kuljettajalle.

Mika Kallio Kymiring testit 2019

Kuvaaminen meinasi olla haastavaa, kun ei ole kunnon järkkäriä pitkällä putkellla. Vesisade vielä teki oman ongelmansa, ja toki pyörien vauhti pääsuoralla. Mika Kallio kertoi haastattelussa datan näyttäneen suoran päähän 320 km/h vesisateella!

Kymiring testit 2019

Vaikka Suomen Moottoripyörämuseon testejä varten hankkimat t-paidat ehtivätkin jo loppua (niitä oli vain 250 kpl erä), jäi sentään jotain muistoksi tästä päivästä. Pääsylippuihin sain nimittäin nimmarit Mika Kalliolta sekä Brad Binderiltä! Binder ajaa Aki Ajon luotsaamassa Red Bull KTM Ajo -tiimissä Moto2-luokassa ja oli tutustumassa paikkoihin.

Tämä päivä oli askel kohti unelmaa. Minä pääsin näkemään ja kuulemaan MotoGP-pyöriä. Ratayhtiölle se oli virallisesti ensimmäinen tapahtuma, ja askel kohti heidän kaikkien unelmaa: MotoGP-osakilpailua. Historiallinen päivä kaikille lajin harrastajille.

Huomenna on luvattu parempaa säätä. Ainakin seisomakatsomoon on vielä lippuja saatavilla. Saatan löytää itseni Tillolasta myös huomenna, sillä Kallio arveli huomiselle huomattavasti suurempia kierrosmääriä kaikille kuljettajille…

 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.